Lees voor

Digitale zorg: slimme sensoren in De Hanepraij

16 juli 2021

Zorgpartners begon in 2015 met het inzetten van zorgdomotica in Savelberg. Door de grote meerwaarde volgden daarna ook implementaties bij de andere centra. Inmiddels zijn veel van onze centra voorzien van de slimme sensoren en/of leercirkels. Onlangs is ook De Hanepraij in Gouda voorzien van de slimme sensoren. Deze techniek registreert bewegingen van bewoners en geeft waar nodig een signaal af aan medewerkers. Collega Martin Poot vertelt in dit artikel meer over de implementatie en hoe de sensoren in De Hanepraij worden ingezet. 

Out with the old & in with the new
Met de komst van de slimme sensoren is het oude oproepsysteem verleden tijd. En daar zijn we binnen De Hanepraij blij mee. ‘Het oude systeem was aan vervanging toe. Het systeem vergde onnodig veel handelingen van de medewerkers en was niet gebruiksvriendelijk. Een wereld van verschil met de nieuwe slimme sensoren welke via de smartphone eenvoudig te gebruiken zijn. Dit is een enorme verlichting voor onze medewerkers en brengt veel tijdwinst’, vertelt Martin Poot, leidinggevende services bij De Hanepraij.

Hoe werkt het?
Het nieuwe systeem seint onze medewerkers op verschillende manieren dat zij nodig zijn bij de bewoners. Allereerst kan een bewoner zelf op zijn of haar halsalarm of polsband drukken. Dit signaal komt dan binnen op de smartphone van de dienstdoende collega. Bij drukte kunnen zij via de spreekluister-verbinding de situatie inschatten en aangeven dat zij er zo aankomen. Dit verzekert de bewoner dat de melding goed is binnengekomen en wordt opgepakt.

Daarnaast is het ook mogelijk om beweging in de kamer van een bewoner te detecteren met de slimme sensoren. Dit gaat via detectievelden die per kamer individueel ingesteld worden. Zo kunnen bijvoorbeeld detectievelden bij het bed, de stoel en/of de deur worden aangezet. Met het oude systeem was dit slechts op één plek mogelijk. Samen met de bewoner en/of mantelzorger spreken we af wat gewenst en nodig is. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld om de slimme sensor bij het bed in de nacht aan te zetten. Bij beweging, krijgt de medewerker een melding op de smartphone en kan eropaf gaan. Dit zorgt er voor dat medewerkers ’s nachts niet alle kamers binnen hoeven en bewoners niet onnodig gestoord worden.

Een goede implementatie bij medewerkers
Een belangrijk onderdeel voor het slagen van deze nieuwe technologie was een goede implementatie bij onze medewerkers. Trainingen en goede begeleiding stonden daarom hoog op de agenda. Via interne trainingen werd alles stap voor stap uitgelegd.

Voor de ondersteuning van medewerkers en de technische begeleiding konden wij rekenen op Verkerk Service Systemen. Op de dag van overgang was heel de dag een medewerker van Verkerk aanwezig. Per afdeling werd het oude systeem overgezet naar het nieuwe systeem. Verkerk keek hierbij niet alleen of alles technisch werkte, maar ook of de medewerkers nog vragen hadden of ergens tegenaan liepen. ‘Dat gaf de medewerkers een stukje rust en vertrouwen. Dit hebben we erg gewaardeerd’, zegt Martin.

En nu verder
De slimme sensoren hebben een tal van mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan geluidsdetectie of live-meekijken (indien gewenst) via de smartphone wanneer een melding binnen komt. Zo kan een medewerker van een afstand beoordelen of ze wel daadwerkelijk nodig zijn. Momenteel wordt nog niet alles volledig benut binnen De Hanepraij. ‘Dit is een bewuste keuze. We willen medewerkers, bewoners en mantelzorgers eerst laten wennen. Daarna gaan we in goed overleg met elkaar bepalen wat de vervolgstappen worden. Hierbij wordt ook de Cliëntenraad van De Hanepraij betrokken. De basis is gelegd en we kunnen ons nu voorbereiden op de toekomst.’

Deel deze pagina: