Prinsenhof

Verblijf op de afdeling D-zep

24 02 2023 Zorgpartners Prinsenhof Dementie Dzep Echtpaar Arm Hand

Uw naaste verblijft binnenkort tijdelijk op de afdeling D-zep (Dementie met zeer ernstig probleemgedrag) van Prinsenhof; welkom! Wij begrijpen dat een nieuwe woonomgeving misschien even wennen is en doen ons best om u en uw naaste zich snel thuis te laten voelen. Samen met u en met uw familie, mantelzorgers of vertegenwoordigers stemmen we af wat uw naaste zelf kan, wat naasten kunnen doen en welke zorg en ondersteuning nog nodig is.

Uw naaste heeft dementie en gaat gepaard met zeer ernstig probleemgedrag. Dit heeft geleid tot ontwrichtende situaties in het dagelijks leven van uw naaste zelf, bij u of bij uw familie en/of zorgprofessionals. Hierdoor is het, op dit moment, niet mogelijk voor uw naaste om te verblijven op de huidige afdeling. Om die reden zal uw naaste tijdelijk worden opgenomen op onze gespecialiseerde D-zep afdeling.

Tijdelijke zorg en behandeling
Tijdens de opname wordt er door een multidisciplinair team opnieuw naar het probleemgedrag gekeken door middel van observaties en meetinstrumenten. Er wordt diagnostiek gedaan naar een mogelijke oorzaak Door het gedrag meetbaar te maken en in kaart te brengen, kunnen we bijdragen aan een nieuw behandelplan dat beter aansluit op wat de cliënt nodig heeft. Hiermee hopen we het gedrag beter te begeleiden. Een opname op de D-zep afdeling heeft en gemiddelde duur van drie maanden waarna de cliënt terugkeert naar de eigen afdeling

Samenwerking
U maakt het ziek zijn van uw naaste van dichtbij mee en wordt dagelijks geconfronteerd met het probleemgedrag van uw naaste. Uw informatie, mening en kennis zijn erg waardevol voor de behandeling tijdens de opname op de D-zep afdeling. We vinden het belangrijk dat u bij de behandeling betrokken bent en goed geïnformeerd blijft. Heeft u zelf behoefte aan informatie en ondersteuning dan kunt u dit aangeven bij het team.

Door een goede samenwerking tussen cliënt, familie en het zorg- en behandeld team wordt er gewerkt aan maximaal herstel. Het kan zo zijn dat de benadering naar de cliënt ook van u iets anders vraagt tijdens de bezoeken dan u gewend bent in het contact met uw naaste. Wij gaan hierover altijd met u in gesprek en wij kunnen hierin ondersteunen wanneer gewenst.

Als uw naaste is verwezen vanuit een andere zorglocatie, houden we regelmatig contact met het behandelteam. Ook als uw naaste weer terugkeert zorgen we voor goede nazorg en een warme overdracht.

Zorgteam D-zep
Ons zorgteam bestaat uit verpleegkundigen, verzorgenden, artsen en psychologen. Alle cliënten krijgen een PB-er (Persoonlijk Begeleider) toegewezen. Deze is gedurende de opname uw aanspreekpunt en onderhoudt het contact met u als naaste.

Leefmilieus
Onze D-zep afdeling beschikt over drie units, ook wel leefmilieus genoemd. Deze leefmilieus zijn afgestemd op de behoefte en behandelfase van de cliënt.

Leefmilieu 1
Bij opname wordt de cliënt opgenomen op leefmilieu 1: “observatie en interventie”. In dit leefmilieu is het belangrijk dat de cliënt zo min mogelijk prikkels krijgt en tot zichzelf kan komen. Er zijn twee kamers ingericht voor leefmilieu 1.

Leefmilieu 2
Wanneer de cliënt tot rust gekomen is, en er een eerste indruk is van het gedrag, volgt een overplaatsing naar leefmilieu 2: “diagnostiek en behandeling”. In dit leefmilieu worden prikkels langzaam opgebouwd en wordt zorggedragen voor een persoonlijke dagstructuur voor de cliënt. Als de cliënt tot rust is gekomen en het probleemgedrag goed in kaart is gebracht, wordt door ons team zorgprofessionals gekeken naar een aansluitend en persoonsgericht behandelplan. Er zijn drie kamers ingericht op dit leefmilieu. Ook is hier een prikkelarme huiskamer waarin interactie met de overige bewoners kan plaatsvinden en indien mogelijk een gezamenlijke maaltijd wordt genuttigd.

Leefmilieu 3
Voor de cliënt terug gaat naar de eigen verblijfsafdeling is er een overplaatsing naar het laatste leefmilieu, leefmilieu 3: “rehabilitatie”. Er zijn zes kamers ingericht op dit leefmilieu. De huiskamer is huiselijk ingericht, aansluitend op de behoefte van de cliënt, maar wel zodanig dat de veiligheid wordt gewaarborgd. We werken hier nauw samen met het team van de locatie waar de cliënt naar terugkeert om de terugkeer zo fijn mogelijk te laten verlopen. Het D-zep team blijft daarna nog op de achtergrond betrokken om hierin te ondersteunen.

Vrijheid en veiligheid
Wij streven naar een zo optimaal mogelijke situatie voor de cliënt, maar op het moment dat de veiligheid van de cliënt of van zijn of haar omgeving (bijvoorbeeld zorgpersoneel) in het gedrang komt, kan het zijn dat er onvrijwillige zorg moet worden ingezet. U kunt dan denken aan bijvoorbeeld inzet van medicatie. Wij werken strikt volgens de regels die de Wet Zorg en Dwang hieraan stelt. Kijk hier voor meer informatie over de Wet zorg en dwang.

Kamers
Elke cliënt heeft een eigen kamer. De kamers zijn ingericht naar de behoefte van de cliënt en zodanig dat de veiligheid van de cliënt wordt gewaarborgd. Dit betekent dat spullen en kleding in afgesloten kasten aanwezig zijn op de kamer. Elke kamer is verder uitgerust met eigen sanitair, een bed, nachtkastje, stoel, tafel en (tegen betaling) een TV.

Gesloten deuren
Onze cliënten op de D-zep afdeling vragen om een beschermde omgeving en intensieve begeleiding. Daarom zijn de deuren van en naar de afdeling gesloten.

Bezoekinformatie
Veiligheid en het welzijn van onze cliënten zijn onze prioriteit. Bezoekafspraken stemmen we graag met u af. Tijdens het bezoek vragen we u vriendelijk om de eigen kamer te gebruiken en het bezoek te beperken tot maximaal twee personen. Er zijn geen vaste bezoektijden. Als specifieke afspraken nodig zijn voor uw behandeling, bespreken we die graag samen met u. Bij aankomst meldt u zich bij de receptie. In zeldzame gevallen kan bezoek beperkt worden om de rust op de afdeling te behouden. Het bezoek kan ons bellen en wordt dan door een medewerker opgehaald. We vragen om begrip, omdat de zorg voor onze cliënten altijd voorrang heeft en dit soms tot enige vertraging kan leiden.

Meebrengen eigen spullen
De behoefte en veiligheid van de cliënt staat altijd voorop en we vragen de cliënt dan ook om alleen strikt noodzakelijke kleding en toiletartikelen mee te brengen bij opname. Mocht het nodig zijn in kader van behandeling en welbevinden dat er andere persoonlijke bezittingen op de kamer toegevoegd worden, dan gaat dit altijd in overleg met de zorgprofessionals rondom de cliënt. Wanneer u op verzoek spullen meebrengt, zal het team deze beoordelen op veiligheid voordat deze aan de cliënt gegeven worden.

Kostbaarheden
Laat kostbare bezittingen, waaronder geld en sieraden thuis. Prinsenhof aanvaardt geen aansprakelijkheid voor verlies, diefstal of beschadiging van uw eigendommen.

Roken
Prinsenhof is een rookvrije organisatie. Roken is alleen toegestaan buiten het terrein van Prinsenhof. Roken is niet toegestaan op de eigen kamer. Wel is het toegestaan voor cliënten (onder begeleiding) te roken op de daarvoor aangewezen plek in de gesloten tuin.

Filmen en fotograferen
Wij vinden de privacy van onze cliënten, onze medewerkers en u belangrijk. Foto’s, geluidsopname of filmen zonder toestemming, is niet toegestaan.

Zorgdossier
Dankzij het elektronisch cliëntendossier (ECD) kunnen wij in contact blijven met u. U kunt onderdelen inzien binnen het dossier van uw naaste. Wilt u hier gebruik van maken? Vraag dit na bij de Persoonlijk Begeleider.

Telefonische bereikbaarheid zorgteam
U kunt bij ons terecht met al uw vragen. Wij zijn te bereiken tussen 11:00 en 20:00
uur, op het algemene nummer van Prinsenhof 0182 - 595 000.

 

Zorgpartners gebruikt cookies.

Wij gebruiken cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor marketingdoeleinden. U kunt hieronder aangeven welke cookies u wilt accepteren. Wilt u meer informatie hierover, klik dan hier voor ons privacyreglement.

Functioneel
[2]
  • Analytische cookies

    Zorgpartners Midden-Holland gebruikt analytische cookies voor het beheer van webstatistieken. Zo kunnen wij zien hoe vaak de website wordt bezocht en hoe bezoekers de website gebruiken. Op basis daarvan kunnen wij onze website verbeteren. Deze cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen.

  • Inlog cookies

    Zorgpartners Midden-Holland gebruikt inlog cookies zodat eigen medewerkers en geautoriseerde personen veilig kunnen inloggen op de systemen die gekoppeld zijn aan deze website.

Analytisch
[1]
  • Google Analytics

    Zorgpartners Midden-Holland gebruikt analytische cookies voor het beheer van webstatistieken. Zo kunnen wij zien hoe vaak de website wordt bezocht en hoe bezoekers de website gebruiken. Op basis daarvan kunnen wij onze website verbeteren.

Marketing
[1]
  • Facebook

    Zorgpartners Midden-Holland gebruikt marketing cookies. Zo plaatsen wij advertenties op Facebook en Instagram ten behoeve van de arbeidsmarktcommunicatie. Met marketing cookies kunnen externe partijen online advertenties op andere websites afstemmen op uw interesses. Dit gebeurt overigens pas als u deze cookies accepteert.

cookie instellingen aanpassen