Lees voor

Slimme bril verrijkt de zorg

17 augustus 2020

De Smart Glass is letterlijk een slimme bril die de zorgmedewerker op zijn of haar hoofd zet, zodat een collega op afstand kan meekijken met het werk. Dat biedt veel mogelijkheden: van ondersteuning door de wondverpleegkundige of een evaluatie door de logopedist tot een advies van de nachtverpleegkundige op een andere locatie. De cliënt kan dankzij de bril vaak direct geholpen worden, door een vertrouwd persoon. Verzorgende Anja Verduyn: ‘Door de bril kan ik meer doen voor mijn cliënten.’

Het werkt als volgt: de verzorgende zet de bril op, een kleine camera registreert precies wat hij of zij ziet en een collega bekijkt dit beeld live op een tablet: vanuit een andere locatie of vanuit huis. Verpleegkundige Vivian Stark, die betrokken was bij de introductie van de bril bij Zorgpartners, en Anja Verduyn, verzorgende bij De Reehorst, vertellen over de eerste ervaringen.

Tijd besparen
De Smart Glass bespaart op meerdere manieren tijd. Degene wiens expertise gevraagd wordt, hoeft niet te reizen. De verzorgende die de expertise inroept en de cliënt hoeven niet te wachten. Verduyn: ‘De wondverpleegkundige kan direct een rapportage maken, eventueel met een screenshot erbij. Normaal gebeurt dat niet aan het bed maar achteraf. Het werkt allemaal veel efficiënter, waardoor we ook vaker extra expertise kunnen inschakelen. Dat verhoogt de kwaliteit van zorg.’

Voor de cliënt kan het prettig zijn dat er geen extra mensen rond het bed verschijnen. Verduyn: ‘Dat heeft ook voordelen bij een gedragsanalyse. Die geven nu een realistischer beeld omdat extra mensen rond het bed tot aangepast gedrag of juist onrust kunnen leiden.’ Stark: ‘Ik heb nog niet gehoord over negatieve reacties van cliënten. Ze zijn óf nieuwsgierig naar de bril, óf het valt ze niet op.’

Tips uitwisselen
Zorgpartners zet bij de vernieuwing van de zorg steeds vaker innovatieve technologie in. Stark: ‘De slimme bril was een wens van de werkvloer, medewerkers zochten een manier om op afstand contact met elkaar te hebben. We hebben een aantal brillen geprobeerd. De eerste voldeden technisch niet, maar met dit exemplaar van Gemvision werken we sinds drie maanden naar tevredenheid.’ De bril wordt op dit moment op verschillende locaties ingevoerd – naast De Reehorst en Prinsenhof ook bij Irishof en Slothoven. Stark: ‘Medewerkers worden nu opgeleid. We zijn nog in de opstartfase. Elke locatie bekijkt zelf hoe de bril het beste gebruikt kan worden.’ We hopen dat binnenkort meer locaties volgen en dat we onderling tips kunnen uitwisselen.’

Extra hulpmiddel
‘Bij De Reehorst gaan we de bril nu eerst gebruiken voor een consult van de wondverpleegkundige en voor calamiteiten tijdens de nacht, wanneer we advies van een verpleegkundige willen’, vertelt Verduyn. Stark: ‘Bij ons op Prinsenhof is de logopedist al enthousiast. Zij heeft laatst op afstand de behandeling van slikproblemen bij een cliënt geëvalueerd. Dat werkte erg goed.’

In de toekomst kan de bril bijvoorbeeld ook ingezet worden voor een consult van de fysiotherapeut of de arts. Dat kan ook in tijden van corona of een andere besmettelijke ziekte handig zijn: meekijken op de afdeling zonder naar binnen te hoeven. Stark: ‘Ook voor het begeleiden van leerlingen zien we mogelijkheden. Zij kunnen dan zelfstandig een handeling uitvoeren, terwijl de supervisor op afstand meekijkt. Dat creëert een realistisch leermoment.’

Geen vervanging
De bril is geen vervanging van een collega, benadrukt Verduyn. ‘Het is een hulpmiddel. Het verrijkt mijn functie. Ik kan dankzij de bril meer doen, omdat er iemand meekijkt en tips geeft én omdat ik meer tijd overhoud. Ik kan dus meer betekenen voor mijn cliënten. Dat is een mooie beweging vooruit.’

 

Deel deze pagina: