Lees voor

Nieuw medicatiebeleid: minder fouten, minder verspilling en meer gemak

21 november 2019

Veilig, gebruiksvriendelijk, kostenbesparend en ook nog goed voor het milieu. Dat is de nieuwe manier waarop medicatie wordt besteld en gedistribueerd voor de revalidatieafdelingen in Ronssehof. Directeur Gert Veldhuizen: “Onze medewerkers zijn tevreden. Ze willen niet meer anders.”

De bewonerspopulatie op de revalidatieafdelingen van Ronssehof wisselt sterk. “We hebben dagelijks nieuwe cliënten”, zegt Alice Gelderblom, verpleegkundige en aandachtsvelder medicatie. “Voorheen kwam alle medicatie wekelijks in medicatierollen binnen. De medicatie voor de nieuwe cliënten werd als overbrugging in losse zakjes bezorgd. Dat betekende dat onze zorgmedewerkers per ronde de juiste medicatie bij elkaar moesten zoeken: dat was foutgevoelig én tijdrovend.”

Dezelfde dag in huis
Omdat Ronssehof de medicatieveiligheid wilde verbeteren, ging het met apotheek Fascinatio om de tafel. Alice: “We hebben toen verschillende opties besproken en gekozen voor de medicatiekaart: een kartonnen ‘boekje’ waarin per cliënt per dag van de week de juiste medicatie is afgepast.” Het grote voordeel van de medicatiekaart is dat de apotheek deze zelf maakt. “Daardoor kunnen ze snel schakelen. Als wij voor 14.00 uur een bestelling doen voor een nieuwe cliënt, dan hebben we de medicatie nog dezelfde dag in huis. Die snelle service geldt ook als een wijziging in de medicatie nodig is.”

Minder weggooien
Tegelijkertijd met de invoering van de medicatiekaart is de bestelwijze van de non-gds-medicatie aangepast: oogdruppels, drankjes of poeders bijvoorbeeld. Voorheen werd deze medicatie apart door de zorgmedewerkers besteld. Gert: “Omdat het lastig is om in te schatten hoeveel er nodig is, werd regelmatig te veel besteld en moesten we veel weggooien. Nu vult de apotheek de voorraad automatisch aan en wat niet gebruikt wordt, nemen ze terug. Dat levert minder kosten en minder afval op! We hebben zo’n vier keer minder medicijnafval dan voorheen.” Er is een nieuwe overzichtelijke apothekerskast gekomen met de werkvoorraad voor de revalidatieafdelingen.

Extra lade voor opiaten
Tot slot is de distributie van de opiaten aangepast. Alice: “Daarvoor is nu een aparte la – met een extra slot – in de medicijnkar. Dat werkt heel prettig. Verpleegkundigen kunnen de medicatie nu direct toedienen als dat nodig is. Voorheen moest deze medicatie opgehaald worden op een andere afdeling. Dit bespaart tijd en levert een duidelijke administratie op. Dat vermindert ook weer het risico op fouten.”

Samenwerking apotheek
Voordat de nieuwe werkwijze definitief werd ingevoerd bij Ronssehof is een pilot gehouden. Alle medewerkers zijn van tevoren geïnformeerd en hebben geoefend met voorbeeld-medicijnkaarten. Alice: “We hebben ook alle medicijnkarren laten ombouwen, zodat de medicijnkaarten er goed inpassen. De karren zijn toen meteen gereviseerd. Ombouwen was goedkoper dan nieuwe karren bestellen.”

De pilot ging goed en de invoering van de nieuwe methode is een succes, mede dankzij de goede samenwerking met de apotheek. Gert: “Het is mooi om te zien hoe goed dit proces in overleg tussen apotheek en onze zorgteams is verlopen. De nieuwe methode is echt bottom-up ingevoerd. Ik ben daar erg tevreden over.”

Makkelijk in gebruik
De medewerkers werken inmiddels een jaar met de nieuwe werkwijze. Het systeem is heel gebruiksvriendelijk, zowel voor de medewerkers als voor de cliënten. Alice: “Je kunt de medicatie uitdelen in het cupje dat je van de medicijnkaart haalt. Op de kaart staat precies vermeld welk medicijn gegeven wordt, met een afbeelding erbij. Dat is ook prettig voor de cliënten die hun medicatie in eigen beheer hebben.”

Uit een evaluatie blijkt dat zowel de medicatieveiligheid als het gebruiksgemak verbeterd zijn. Gert: “We hebben daadwerkelijk minder meldingen van medicatiefouten. De tijdswinst hebben we ten tijde van de pilot geschat op 11 uur. Dat de nieuwe werkwijze ook goed is voor de kosten en het milieu, is extra winst.”

Proef bij andere centra
Op dit moment wordt onderzocht of de nieuwe methode ook geschikt is voor andere centra van Zorgpartners. “Prinsenhof is net gestart met een pilot”, zegt Gert. “Andere centra hebben minder dan wij als revalidatiecentrum te maken met wisselingen van cliënten. De pilot bij Prinsenhof moet uitwijzen of de werkwijze ook in een verpleeghuis voldoende oplevert. Als de uitkomst positief is, overwegen wij de werkwijze ook in te zetten op de PG-afdeling van Ronssehof.”


Gert Veldhuizen, directeur Ronssehof en Alice Gelderblom, verpleegkundige en aandachtsvelder medicatie.

Deel deze pagina: